Ketvirtus metus projekto „Vyno ir muzikos magija“ sumanytojai dr. Artašesas Gazarianas ir šio straipsnio autorius Arūnas Starkus tyrinėja, kaip žmogaus fizinį kūną, emocijas ir sąmonę veikia vyno ir muzikos deriniai. Sėkmingai parinktos poros turi akivaizdų sinerginį efektą – sustiprėja emocijos, muzikos girdėjimas, nuotaika. Nepriklausomybės dienos išvakarėse Klaipėdoje grupė entuziastų susirinko išbandyti styginių kvarteto „Musica Libera“ atliekamų melodijų ir vyno derinių. Rezultatas nustebino – nežiūrint to, kad muzika buvo atliekama tik dviem smuikais, altu ir violančele, pavyko parinkti melodijas prie viso vakarienės vyno rinkinio: nuo putojančio, baltojo, ąžuolinio baltojo, raudonojo iki porto
„Agusti Torello Rosat Trepat Brut Reserva Cava DO 2010“ – optimistiškai rožinis putojantis vynas, burbuliukais kuriantis dinamišką, žaismingą nuotaiką. Iš dviejų greitų kūrinių – W. A. Mozarto „Kis divertismentas I dalis Allegro“ ir G. F. Hendelio „Karalienės Šabos atvykimas“ – pirmasis žaismingesnis, dera geriau, pašviesina nuotaiką ir vyno pajutimą, o labiau struktūriškas, kietesnio ritmo „Karalienės Šabos atvykimas“, atrodo, prašo kiek rimtesnio vyno. Gal vintažinio šampano.
Kiti galimi ritmo, tempo vynai: bet kuris kokybiškas sausas putojantis vynas, ypač šampanas.
„Reichsgraf von Kesselstatt RK Riesling Trocken 2011“ (magnumas) – vynas su glotnia, kūną skrodžiančia rūgštimi, todėl du už širdies griebiantys kūriniai – A. Dvorako „Romantische stuck Nr.1“ ir C. Debussy „Mergaitė lino spalvos plaukais“ – stiprina romantiškumo pojūtį. Ypač maloniai į melancholiją paskandino vyno derinys su pirmuoju kūriniu.
Jausmą, melancholiją stiprintų bet koks sausas arba pusiau sausas rislingas.
„Château Fuisse Pouilly Fuisse AOC 2011“ (magnumas) – kvepiantis grietinėle, vanile, labai švelnios tekstūros, tačiau ryškus, ilgai burnoje, gerklėje išliekančio poskonio vynas. J. S. Bacho „Aria" ir F. Schuberto „Ave Maria" su vynu susilietė, rezonavo krūtinėje analogišku švelniu, ištęstu skambėjimu. Schuberto kūrinys – puse balo geriau.
Skambesio, tembro vynai galėtų būti ąžuoliniai šardonė iš Čilės, Australijos, Sicilijos, nokesni Burgundijos atstovai.
„Henri Bourgeois La Bourgeoise Sancerre Rouge AOC 2008“ (magnumas) – ant titnaginio dirvožemio užaugusių ‘Pinot Noir‘ vynuogių vynas, todėl iš taurės dvelkteli paraku, miško paklote. Drauge vynas gaivus, struktūriškas ir asketiškas. Rokeriška J. Bocko kūrinio „Smuikininkas ant stogo“ interpretacija tiko prie asketiško vyno kietumo, tačiau V. Kudirkos valso melodijos „Nemuno vilnys" suskambo idealiai – saloninė nuotaika susiliejo su vyno aromatais.
Tokią nuotaiką, atmosferą galėtų sukurti 6–7 metų senumo premier cru lygio „Pinot Noir“ iš Burgundijos, labai geras, bręsti pradėjęs Naujosios Zelandijos vynas.
„Niepoort Tawny 10 Years Old Port DO“ buvo išbandytas su A. Piazzollos „Adios Nonino" ir U2 „With or without You". Tango sukūrė nuotaiką, kuri pasirodė artimesnė portui, tryškusiam ir saldumu, ir alkoholiu, ir vyriškumu.
Tango skambesys, tempas galėtų būti artimas bet kokiam Tawny portui, nejaunam Vin Doux Naturel iš Prancūzijos ar saldžiai, pusiau saldžiai maderai.
Vyno ir muzikos derėjimo taisyklės po truputį ryškėja. Kaupiantis derinių archyvui atsiranda prielaidos pradėti ieškoti derėjimo mechanizmų, principų. Pastarosiose „Vyno dienose“ daugiausia dalyvių (per 120) susirinko ne į klasikinę vyno degustaciją, o į viešą vyno ir muzikos derinimo sesiją. Tai reiškia, kad tema aktuali daugeliui ir ieškančiųjų vyno bei muzikos dermių sparčiai daugės.