Penkioliktus metus vykstančios, didžiausios Baltijos ir Šiaurės Europoje vyno parodos „Vyno dienos“ organizatoriams LR Narkotikų, tabako ir alkoholio kontrolės departamentas (NTAKD) turi pretenzijų, nes reklaminiame „Vyno dienų“ makete esančios parodos interneto svetainės adresą www.vynodienos.lt bei saikingo vyno vartojimo asociacijos www.wineinmoderation.eu adresą departamentas laiko alkoholio reklama, kuri mūsų šalyje yra draudžiama. Už įstatymo nesilaikymą gresia didelės baudos.
NTAKD laiške aiškina, kad www.vynodienos.lt ir www.wineinmoderation.eu svetainėse vartotojas gali aptikti alkoholį gaminančių įmonių logotipus ir nuorodas į jų svetaines, todėl tai laikytina alkoholio reklama. Parodos organizatoriai mano, kad toks požiūris yra neteisingas, nes „Vyno dienų“ svetainė yra nuoroda į parodą, kurioje prekyba nevyksta. Tai renginys, kurio tikslas – padėti užsienio gamintojams susirasti importuotojus, o vietiniams platintojams – restoranus ir barus, kurie prekiaus jų vynu. Vartotojams skiriami edukaciniai seminarai, paskaitos, degustacijos, kurios mūsų šalyje nėra draudžiamos. Taip, kaip neuždrausta vyndariams susitikti su Lietuvos gyventojais ir pasakoti apie savo produkciją.
„Wine in moderation“ – viso pasaulio atsakingus vyndarius, prekiautojus ir edukatorius vienijanti asociacija, kurios tikslas – šviečiant, keičiant įpročius mažinti nesaikingą vartojimą, objektyviai informuoti apie naujausius tyrimus, susijusius su alkoholio poveikiu sveikatai. NTAKD pastebi, kad svetainėje galima rasti informacijos apie teigiamą alkoholio poveikį sveikatai, tačiau tokia informacija, jei remiasi moksliniais tyrimais, Lietuvoje nėra draudžiama.
Rasa Starkuvienė, parodą organizuojančio „Vyno klubo“ direktorė, pastebi, kad alkoholį gaminančių įmonių pavadinimus galima aptikti ir paties NTAKD puslapyje, ir daugybėje kitų interneto svetainių, tačiau jos NTADK nekliūva. Direktorę stebina ir tai, kad Alkoholio kontrolės įstatymo įgyvendintojams užkliuvo ir jos įmonės logotipas, nes jis „vidutinio vartotojo bus suvokiamas kaip alkoholio reklama“. Tokiu pat pagrindu departamento darbuotojai uždrausta alkoholio reklama vadina ir „Vynotekos“ bei „Atelier Wine Boutique and Tasting Bar“ grafinius ženklus. Rasos Starkuvienės nuomone, tai diskriminacinis požiūris, nes prekybos tinklų, kitų mažmenininkų, restoranų, barų, kurie neabejotinai prekiauja alkoholiu, grafiniai vaizdai (logotipai) yra matomi visur ir nėra draudžiami. „Gal todėl, kad jų pavadinime nėra žodžio „vynas“? – retoriškai klausia direktorė. – Gal valdžia taip subtiliai mums pataria keisti pavadinimą į „giros ar pieno klubą“ ir nevesti daugiau tautos iš kelio begėdišku žodžiu „vynas“?
Parodos organizatoriai teigia, kad jubiliejinė paroda gegužės 3–4 dienomis LITEXPO parodų ir konferencijų centre vyks nepriklausomai nuo NTAKD draudimų reklamuotis. Į Vilnių savo vizitus jau patvirtino dešimtys vyndarių iš Ispanijos, Italijos, Portugalijos, Prancūzijos, Argentinos, Austrijos, Vokietijos ir kitų šalių, stendus rengiasi didžiausi rinkos dalyviai, bilietus perka profesionalai ir mėgėjai bei svečiai iš kaimyninių šalių. Visos vietos degustacijose jame jau rezervuotos. „‘Vyno dienos’ – didžiausias regiono vyno kultūros reiškinys, kuriame kasmet apie 4000 lankytojų, neleisime valdininkams jo sunaikinti!“
Teisininkų komentaras
NTAKD pateiktos nuomonės turinys leidžia daryti išvadą, kad Departamentas taiko plečiamąjį LR Alkoholio kontrolės įstatymo 29 str. aiškinimą, kuris visiškai nepagrįstai praplečia šios normos taikymo ribas, tuo pačiu ribodamas tiek Lietuvos Respublikoje veikiančių ūkio subjektų, šiuo atveju – alkoholinius gėrimus gaminančių bei jais prekiaujančių įmonių, ūkinės veiklos bei sąžiningos konkurencijos laisvę bei iniciatyvą, tiek ir pačių vartotojų bei plačiosios visuomenės teisę žinoti visapusišką informaciją apie siūlomas prekes ir paslaugas, kai toks ribojamas nėra būtinas demokratinėje visuomenėje.
Lietuvos Respublikos alkoholio kontrolės įstatymo 29 str. 1 d. nustatyta, kad Lietuvos Respublikoje alkoholio reklama yra draudžiama. Nuo 2018-01-01 įsigaliojusio pakeitimo tikslas, anot jo iniciatorių, yra alkoholio prieinamumą ribojančiomis priemonėmis mažinti alkoholio vartojimą Lietuvoje. Sutiktina, kad Įstatymo pakeitimo tikslai yra visuomeniškai svarbūs, reklama, skatinanti vartoti alkoholį, pagrįstai laikytina galinčia daryti neigiamą poveikį visuomenės sveikatai. Tačiau organizuojamų „Vyno dienų“ – t.y. parodos, kuri yra skirta viso pasaulio vyndarių tarpusavio komunikacijos bei verslo ryšių palaikymui, vartotojų edukacijai - kontekste NTAKD pozicija iš esmės reiškia tai, kad Lietuvos Respublikoje turėtų būti draudžiama ne tik alkoholio, tačiau ir tokių renginių kaip „Vyno dienos“, reklama, o galimai draudžiami ir „Vyno dienos“ arba analogiški renginiai, nepaisant to, kad jie gali neturėti jokio tiesioginio ryšio su alkoholio vartojimo skatinimu, ir net priešingai – agituoti saikingą alkoholio vartojimą. Akivaizdu, kad kompetentingos institucijos – NTAKD – pateikiamas plečiamasis Įstatymo aiškinimas nesikoreliuoja su šio Įstatymo tikslais ir be jokio teisinio pagrindo riboja tiek ūkio subjektų, tiek visos visuomenės konstitucines teises.
„Eurolex“ advokatų kontoros advokatas Dalius Vaitekūnas
NTAKD raštas
Šiuo raštu pateikiamas atsakymas į Jūsų 2019-03-26 elektroniniu raštu pateiktą klausimą yra Narkotikų, tabako ir alkoholio kontrolės departamento (toliau – Departamentas) nuomonė. Paaiškėjus naujoms svarbioms informacijos apie alkoholinius gėrimus pateikimo aplinkybėms, minėta informacija bus vertinama individualiai pagal nustatytas aplinkybes.
Departamento nuomone, rašte nurodyto reklaminio maketo informacijos - užrašo „www.vynodienos.lt“, figūrinių prekių ženklų „Vyno klubas“, „Vynoteka“ bei logotipų „Atelier Wine Boutiqye & Tasting Bar“, „wineinmoderation.com“, kurie vertintini kaip alkoholio reklama, pateikimas lauko kolonose, vitrinose ir pan., pažeistų Alkoholio kontrolės įstatymo (toliau – Įstatymas) 29 str. 1 d. reikalavimą.
Nuorodos į interneto svetainę www.vynodienos.lt, kurioje pristatomi alkoholiniais gėrimais prekiaujančios bei alkoholinius gėrimus gaminančios įmonės, teikiamos nuorodos į šių įmonių interneto svetaines bei kita informacija apie alkoholį, taip pat nuorodos į interneto svetainę www.wineinmoderation.com, kurioje yra pristatomos alkoholinius gėrimus gaminančios ir prekiaujančios įmonės (pvz., „Moet Hennessy“, „Pernod Ricard Affiliales“), teikiama informaciją apie teigiamą alkoholinių gėrimų vartojimą sveikatai ir pan., pateikimas būtų vertinamas kaip alkoholio reklama (t. y. Įstatymo 29 str. 1 d. pažeidimas).
Figūrinių prekių ženklų „Vyno klubas“, „Vynoteka“ ir logotipo „Atelier Wine Boutiqye & Tasting Bar“ pateikimas nagrinėjamojo reklaminio maketo kontekste vidutinio vartotojo bus suvokiamas kaip alkoholio reklama, t. y. kaip Įstatymo 29 str. 1 d. draudimo nesilaikymas.
Papildomai siūlome susipažinti su Departamento internetinėje svetainėje pateikta išsamia informacija dėl įsigaliojusio alkoholio reklamos draudimo įgyvendinimo (nuoroda) bei įsivertinti ketinamą skleisti informaciją (nuoroda).
Departamentas atkreipia Jūsų dėmesį, kad internetinėje svetainėje medis.ntakd.lt galite rasti informaciją visais veiklos su alkoholio produktais, tabako gaminiais, elektroninėmis cigaretėmis, narkotinių psichotropinių medžiagų prekursoriais klausimais ir su šioms veiklomis būtinų licencijų gavimu.
Parengta pagal UAB "Naminė pelėda" informaciją